Dviračių žvaigždžių blokai (cassettes) paaiškinimas

Viskas, ką reikia žinoti apie dviračių kasetes, įskaitant jų veikimą, pavaras, medžiagas ir kt.

Didžioji dauguma šiuolaikinių dviračių, nesvarbu, ar tai kalnų dviračiai, plento ar žvyro dviračiai (gravel), yra su išorinėmis pavaromis. Galinis pavarų perjungėjas perkelia jūsų grandinę aukštyn arba žemyn žvaigždžių bloku, pritvirtintu prie galinio rato. Tos žvaigždutės arba krumpliaračiai, jei norite taip vadinti ir yra jūsų kasetė(cassette).

Blokai yra įvairių dydžių, kad tiktu įvairiems pasivažinėjimams. Kasetės dydis paprastai išreiškiamas cituojant mažiausią ir didžiausią žvaigždės dantukų kiekį. Pavyzdžiui, tipinė šiuolaikinio plento dviračio kasetė gali būti 11–32 t (dantų). Kalnų dviračio kasetės diapazonas gali būti maždaug 10–52 t.

Kas yra žvaigždžių blokas?

Nors tai gali atrodyti nesudėtinga dviračio dalis, bet kasetėje yra idėta daug inžinerijos.

Užuot vien tik žvaigždučių rinkinys, kasetėje esančios žvaigždutės yra sukurtos veikti kartu kaip visuma, o atskiros žvaigždutės yra tiksliai išdėstytos viena kitos atžvilgiu, kad grandinė sklandžiai judėtų tarp jų.

Atskiri žvaigždučių dantys turi skirtingas formas, o žvaigždžių šonuose paprastai yra įmontuotos rampos. Tai padeda užtikrinti sklandų pavarų perjungimą.

Šių rampų dizainas laikui bėgant buvo tobulinami.

Pavyzdžiui, „Shimano“ naudoja sistemą, vadinamą „Hyperglide“, kuri yra sukurta taip, kad būtų užtikrintas sklandus pavarų perjungimas. Naujausiose kasetėse yra naujesnė sistema, vadinama „Hyperglide+“, kuri, pasak „Shimano“, sumažina perjungimo laiką iki trečdalio, palyginti su „Hyperglide“, ir pagerina pavarų perjungimo našumą esant galiai, kasetės aukštyn ir žemyn.

Kadangi jos sukurtos kaip visa sistema, kasetėje esančios žvaigždutės parduodamos kaip komplektas, o ne po vieną, ir paprastai jas taip pat reikia pakeisti kaip visą grupę.

Paprastai negalite tiesiog pakeisti vienos žvaigždutės iš komplekto į kitą, turinčią skirtingą dantų skaičių, nepakenkiant pavarų perjungimui.

Kas yra žvaigždžių blokas
Kokio „greičio“ yra mano kasetė

Kokio „greičio“ yra mano kasetė?

Kasetės dažniausiai būna nuo 6 iki 13 žvaigždučių.

Šiomis dienomis vis dažniau galima pamatyti aukštesnio lygio plento dviračius su 12 žvaigždučių, o Shimano prisijungė prie SRAM ir Campagnolo su 12 žvaigždučių rinkiniais 2021 m., išleisdamas Dura-Ace Di2 R9200 grupes.

Kalnų dviračiams 12 greičių kasetės dažniausiai yra numatytos aukštesnių specifikacijų dviračiams, suporuotoms su vieno žiedo grandinės rinkiniu.

Kasetėje esančių žvaigždučių skaičius turi atitikti skaičių, kuriam yra skirti kiti komponentai.

Taip yra todėl, kad beveik visos pavarų sistemos yra indeksuotos, o perjungėjai skirti permesti, perstumti nustatytu atstumu kiekvieną kartą spustelėjus mechanizmą. Tai reiškia, kad jie neveiks su kasetėmis, kuriose nėra tiek pat žvaigždučių, nes kasetėse, kuriose yra daugiau žvaigždučių, atstumas tarp žvaigždučių yra siauresnis. Grandinė turi būti tinkamo pločio, kad atitiktų žvaigždžių skaičių.

Apskritai žemesnių specifikacijų dviračiai siūlo mažesnių pavarų skaičių, taip pat ir kasetės su mažiau žvaigždučių.

Vis dėlto yra išimčių, nes SRAM X01 DH ir GX DH kalnų dviračių grupės naudoja septynių greičių kasetes, kurios veikia su 11 greičių grandinėmis. Mažesnis pavarų skaičius sukurtas taip, kad suteiktų artimesnius pavarų santykius ir leisti naudoti trumpesnius pavarų perjungiklius, kad būtų geresnė prošvaisa dviračiams, kur nereikia minti aukštai į kalnus.

Kasetinių pavarų skaičiai

Be įvairaus žvaigždžių skaičiaus, dantų numerių diapazonas yra pagrindinis veiksnys, lemiantis kasetės suderinamumą su jūsų pavaromis.

Paprastai kasetės prasideda nuo 10, 11 arba 12 dantų. Vėlgi, yra išimčių – galima rinktis su mažiausiomis 9, 13 arba 14 dantų žvaigždutėmis.

Kartais galite pastebėti, kad prekių ženklai nurodo, kad jų kasetės turi tam tikrą procentų diapazoną.

Pavyzdžiui, SRAM gali pasigirti 520 procentų diapazonu su 10–52 t kasetėmis. Kaip SRAM gavo šį skaičių ir kaip apskaičiuojate pavarų diapazono procentą?

Mažiausia žvaigždutė yra 10 dantų, o didžiausia žvaigždutė yra 52 dantų, tai yra 520 procentų didesnė nei 10 dantukų, todėl diapazonas yra 520 procentų.

Svarbu pažymėti, kad šis skaičius rodo tik kasetėje esančių pavarų diapazoną ir nėra tas pats, kas apskaičiuojant, kiek nuvažiuosite naudodami pasirinktą pavarų skaičių.

Taip pat jis negali pasakyti, ar jis tinka jūsų važiavimo tipui. 

Kasetinių pavarų skaičiai
Plento dviračių žvaigždžių blokai (kasetės)

Plento dviračių žvaigždžių blokai (kasetės)

Plento dviračių žvaigždių blokai pastaraisiais metais išaugo.

Kai prieš keletą metų 11–28t buvo laikoma „lengva“ treniruočių kasetė, mažiausia „Shimano Dura-Ace R9200“ kasetė yra 11–28. Tai gali atrodyti mažai, bet, profesionalūs dviratininkai paprastai važiuoja su 11–23 arba 11–25 kasetėmis.

Tokios raidos priežastis pirmiausia yra padidėjęs kasečių greitis.

Dabar, kai egzistuoja 12 greičių plento dviračių grupės, kasetės gali turėti didesnį atstumą, o šuolis tarp kiekvienos pavaros gali būti palygintinai mažas.

Pavyzdžiui, apatinėje kasetės dalyje tarp pirmųjų žvaigždučių gali būti tik vieno danties šuolis, o diapazonas vis tiek išliks lengvesnis. Jei dirbtumėte, pavyzdžiui, su 7 ar 8 pavarų sistema, tame pačiame diapazone šuoliai būtų didesni.

Tiek "Shimano", tiek "Campagnolo", pereidami prie 12 pavarų perdavimo skaičiaus, laikėsi jau egzistuojančių perdavimo skaičių, o papildomą žvaigždutę naudojo kaip priemonę, padedančią užpildyti tarpą tarp didesnių kasetės šuolių, kad skaičiai būtų arčiau vienas kito. SRAM nuėjo kitu keliu (apie tai plačiau tuoj pat).

Naujausias "Shimano" R9200 siūlomas 11-28, 11-30 ir 11-34 variantų. Šie santykiai buvo ir "Shimano" 11 pavarų konfigūracijose, nors svarbu pažymėti, kad "Dura-Ace R9100" neturėjo 11-34 varianto.

Campagnolo siūlo 11-29 variantą visiems savo 12 pavarų grupių komplektams, kuris buvo didžiausias diapazonas, siūlomas jos 11 pavarų ekosistemoje.

Be to, dabar visose grupėse yra 11-32 kasetės variantų. Taip pat yra 11-34 kasetė, tačiau ji prieinama ir suderinama tik su "Chorus".

Kita vertus, "SRAM" su naujausiais 12 greičių "eTap AXS" grupių komplektais pakeitė tai, ką mes suprantame kaip įprastus pavarų santykius.

Įdėta 12-oji žvaigždutė padidina kasetės diapazoną. SRAM kelių kasetės prasideda nuo mažesnio 10 t perdavimo skaičiaus (tam reikia naudoti XDR  korpusą, apie kurį kalbėsime vėliau).

SRAM taip pat atnaujino savo grandinės žiedų dydžius, kurie yra mažesni nei įprastai: 50/37 (tik "Red"), 48/35 ir 46/33. Palyginti su įprastesniais 53/39, 52/36 ir 50/34 pavarų perdavimo skaičiais.

SRAM kasetės yra 10-26 (tik "Red"), 10-28 (tik "Force" ir "Red"), 10-30 (tik "Rival"), 10-33 (tik "Force" ir "Red") ir 10-36 (tik "Rival" ir "Force").

Kalnų dviračių kasetės

Panašiai padidėjo ir kalnų dviračių kasetės. Tai daugiausia susiję su 1x pavarų atsiradimu - 1x pavaros yra be mažo vidinio žiedo, skirto laipiojimui, todėl kasetės turi būti įvairesnės, kad dviratininkai turėtų tinkamą laipiojimo įrangą.

Skirtingai nuo plento dviračių, kalnų dviračių kasetės paprastai yra ribotesnės.

"Shimano" savo 12 pavarų dviračių asortimente siūlo tik dviejų dydžių kasetes - 10-45 (nėra "Deore") ir 10-51. 10-51 variantą galima naudoti tik 1x sistemoje, o 10-45 galima naudoti tiek 1x, tiek 2x sistemose.

SRAM "Eagle" asortimente taip pat yra tik dviejų dydžių kasetės - 10-50 ir 10-52. 10-52 yra plačiausio diapazono kasetė, kurią gamina bet kuris gamintojas. Nors šiuo metu yra du variantai, tikėtina, kad 10-50 modelio ilgainiui nebeliks, nes jį išstums 10-52.

Jei naudojate 10-52 variantą, turite įsitikinti, kad naudojate suderinamą galinį bėgių perjungiklį, nes ankstesnės kartos "Eagle" mechaninio galinio bėgių perjungiklio narvelis yra šiek tiek per trumpas.

Rinkoje yra naujų galinių bėgių perjungiklių, kuriuos galima atpažinti kaip suderinamus, nes ant jų narvelio yra atspausdintas grafinis užrašas "520 % diapazonas". SRAM Eagle AXS galiniai bėgių perjungikliai suderinami su naujomis 10-52 kasetėmis.

SRAM dviejų pradinio lygio "Eagle" grupių rinkinių - "SX Eagle" ir "NX Eagle" - naudotojams SRAM siūlo 11-50 kasetę. Taip kasetė gali būti montuojama ant standartinio "Shimano HG" laisvojo krumpliaračio (apie tai dar kartą kalbėsime vėliau), nes 10 t parinkčiai reikia naudoti XD laisvąjį krumpliaratį.

Kalnų dviračių kasetės
Gravel dviračių kasetės

Gravel dviračių kasetės

Žvyrinius dviračius geriausia vertinti kaip plento bei kalnų dviračius. Todėl įprasta, kad jie turi plento arba kalnų dviračių kasetes.

Tačiau grupių komplektų gamintojams ėmus domėtis žvyrkeliais, rinkoje atsirado specialiai žvyrkeliams skirtų pavarų.

SRAM "eTap AXS XPLR" grupių rinkiniai sukurti specialiai važiavimui žvyrkeliu. SRAM XPLR kasetės yra 10-44 diapazono ir joms reikia atskiro suderinamo galinio perjungiklio. Taip pat galima derinti drop bar perjungiklius su kalnų dviračio "Eagle eTap AXS" komponentais, jei norite ypač plataus diapazono 1x komplektacijos. SRAM tai vadina "mullet" sąranka.

Campagnolo yra vienintelis pagrindinių grupių komplektų gamintojas, turintis 13 greičių grupių komplektą, skirtą gravel dviračiams. Campagnolo Ekar 13 greičių gravel grupes komplekte siūlomos kasetės, kurių mažiausia žvaigždutė prasideda tik nuo devynių dantų. Siūlomos 9-36, 9-42 arba 10-44 kasetės. "Ekar" yra tik 1x.

Shimano GRX naudotojai gali pasirinkti vieną iš savo 11 greičių kelių ar kalnų dviračių kasečių. Kelių dviračių kasetės gali būti iki 11-34, o kalnų dviračių kasetės siūlomos 11-40, 11-42 arba 11-46. "Shimano" kasečių asortimentas gali atrodyti ribotesnis nei konkurentų, tačiau svarbu pažymėti, kad GRX galite naudoti kaip 1x arba 2x sistemą.

Kasečių suderininamumas

„Freehub“ suderinamumas

„Freehub“ turi dantračius, kurie sutampa su jūsų kasetės išpjovomis. Jos užtikrina, kad kasetės žvaigždutės būtų tinkamai išdėstytos viena kitos atžvilgiu ir tinkamai orientuotos, kad visa sistema veiktų tinkamai.

Kiekvienas gamintojas turi savo "Freehub" konstrukciją, todėl ne visos kasetės tinka kiekvienam ratui (arba grupių rinkiniui).

Shimano „Freehub“

Labiausiai paplitusi sistema yra "Shimano" 11 greičių HG tipo "Freehub" stebulė, turinti 9 dantračius. Dauguma "Shimano" grupių rinkinių iki 11 greičių eros naudojo šio stiliaus "Freehubą". SRAM grupėse iki dabartinės 12 greičių grupių kartos taip pat naudotas toks pat "Freehubo" dizainas, nors yra keletas išimčių, kai jų 1×11 grupėse naudojami didesni kasetės perdavimo santykiai.

Neseniai "Shimano" išleido atnaujintą "Freehubo" dizainą savo kelių dviračių grupėms, kai "Ultegra" ir "Dura-Ace" perėjo prie 12 greičių, nors jis atgaline data suderinamas su 11 greičių "Shimano" freehubais.

Kalnų dviračiams "Shimano" naudoja "Microspline" freehub standartą savo 12 pavarų "Deore", SLX, XT ir XTR grupėms.

Jei konkrečiai naudojate "Shimano HG" freehubą, turite atsižvelgti į tai, kokio pločio kasetę perkate. Plento ratų freehubas yra šiek tiek platesnės nei MTB ratų - 1,85 mm, o 11 pavarų "Shimano HG" plento ratų kasetės yra šiek tiek platesnės nei 8 ar 9 pavarų kasetės - vėlgi 1,85 mm.

Ant 11 greičių plento ratų stebulės galima uždėti kalnų arba kelių kasetę su mažesniu perdavimų skaičiumi, į vidinę pusę įdėjus 1,85 mm tarpinę, tačiau ant MTB freehubo rato laisvosios stebulės negalima uždėti plento kasetės. Kadangi 10 greičių plento kasetės yra siauresnės už 8 ar 9 greičių kasetes, reikia naudoti 1,85 mm tarpinę ir papildomą 1 mm tarpinę, kad ji tilptų.

Campagnolo freehub

"Campagnolo" taip pat naudojo savo freehub dizainą, kuris skiriasi ir yra nesuderinamas su "Shimano" ir SRAM kasetėmis.

Šis prekės ženklas taip pat pristatė naują freehubo standartą, vadinamą N3W, skirtą 13 pavarų "Ekar" kasetėms. Šio freehubo adapteris leidžia jį naudoti ir su senesnio standarto "Campagnolo" kasetėmis.

SRAM freehub

SRAM pristatė XD freehub standartą, kai pradėjo gaminti kasetes su 10 dantukų žvaigtutėmis. Neseniai ši konstrukcija buvo perkelta į plento dviračių XDR, kuris taip pat leidžia naudoti 10 dantų žvaigždes, tačiau yra šiek tiek platesnis nei plento dviračių standartas.

SRAM XDR plento kasetės yra 1,85 mm platesnės nei SRAM XD MTB kasetės. Naudodami tarpinę, XD kasetę galite uždėti ant plento rato su XDR korpusu, tačiau negalite naudoti XDR kasetės ant XD freehubo.

Dviračio Kasečių suderininamumas
Kalnų dviračių ir Plento dviračių kasetės (1)
Kalnų dviračių ir Plento dviračių kasetės

Kalnų dviračių ir Plento dviračių kasetės

Kai kurie žmonės gali norėti naudoti Plento dviračio kasetę kalnų dviračiui arba atvirkščiai. Čia apžvelgsime, kodėl galite (arba ne) rinktis tokį variantą, ir aptarsime abiejų variantų suderinamumo problemas.

Dauguma žmonių nenorės naudoti plento dviračio kasetės kalnų dviračiui. Tipinės plento dviračio kasetės diapazonas yra daug mažesnis nei kalnų dviračio, o važiuojant bekele reikia didesnio pavarų diapazono, kad galėtumėte įveikti techniškas įkalnes, tačiau nusileidimo trasoje būtų pakankamai žema pavara.

Jei jums reikia lengvesnio važiavimo į kalnus arba jei važiuojate su dviračiu su kuprine, galite apsvarstyti galimybę naudoti kalnų dviračio kasetę ant plento dviračio. Tačiau turėsite įsitikinti, kad jūsų freehubas ir perjungiklis yra suderinami su didesnio diapazono kasete.

Galinio perjungiklio narvelis yra pritaikytas tam tikram pavarų diapazonui. Pavyzdžiui, "Shimano" išleidžiamas "Dura-Ace R9100-SS" galinis bėgių perjungiklis skirtas naudoti iki 11-30 t kasetėms.

Tai reiškia, kad jis nebūtų suderinamas su 11-34 kasete, nes galinio bėgių perjungimo įtaiso narvelis nėra pakankamai ilgas, kad važiuojant mažiausiu kasetės žvaigždute bėgių perjungimo įtaisas paimtų pakankamą grandinės laisvumą, atsižvelgiant į tai, kad grandinės ilgis turi būti pakankamai ilgas, kad joje tilptų didesnė 34 t žvaigždutė.

Jei norite naudoti 11-34 kasetę, be atitinkamos kasetės, turite įsigyti ir suderinamą galinį bėgių perjungiklį. Šiame pavyzdyje tai būtų "Ultegra R8050-GS" arba "105 R7000-GS" galinis bėgių perjungiklis. GS reiškia, kad tai yra "vidutinio narvelio" bėgių perjungikliai. Ta pati taisyklė taikoma ir "Shimano Di2" bėgių perjungėjams.

SRAM eTap AXS galiniai bėgių perjungimo įtaisai gali būti pritaikyti keliams iki 33t, ir tai žymi užrašas "Max 33t", esantis bėgių perjungimo įtaiso narvelio vidinėje pusėje. Taip pat yra "Max 36t" variantas, skirtas derinti su 10-36 kasete, ir XPLR galinis bėgių perjungėjas, kuris gali priimti iki 44t.

"Campagnolo" 12 pavarų galiniai bėgių perjungėjai gali priimti iki 11-32. Vienintelė išimtis - "Campagnolo Chorus", kuris gali priimti iki 11-34.

Jei keičiate į didesnį kasetės perdavimo skaičių, taip pat norėsite įsitikinti, kad jūsų grandinė yra pakankamo ilgio.

Kasečių medžiagos: plienas vs aliuminis vs titanas

Pigiausios kasetės paprastai gaminamos iš presuoto plieno, kuris yra patvarus, bet sunkus. Kylant į aukštesnį kainų intervalą, paprastai gaunamos prabangesnės medžiagos ir geresnis dizainas.

Pavyzdžiui, aukščiausios klasės "Shimano Dura-Ace R9200" kasetėje penkios iš 12 žvaigždučių pagamintos iš titano. Mažiausioms kasetės žvaigždutėms vis dar naudojamas plienas, nes jos turi mažiau sąlyčio su grandine taškų. Minkštesnė medžiaga greičiau susidėvėtų.

SRAM taupo aukščiausios specifikacijos "SRAM Red AXS" 12 pavarų kasetės svorį, nes ją gamina iš vieno plieno bloko, todėl galima pašalinti daug medžiagos. Kompanijos "Rotor" ir "Miche" taupo svorį gamindamos savo kasetes, kurios yra suderinamos su pagrindinėmis plento dviračių grupėmis, iš aliuminio lydinio.

Didesni žvaigždučių blokai dažnai sujungiami į grupes, kurias palaiko vienas laikiklis, arba "voras", sujungtas su freehubu.

Taip sumažinamas svoris, o kadangi laikiklis nesidėvi dėl grandinės, jis dažnai gaminamas iš lengvesnės medžiagos, pvz., "Dura-Ace" kasetės - iš anglies pluošto.

Jei kasetės turi atskiras žvaigždutes, vidutinio nuotolio žvaigždutes paprastai skiria tarpinės, kurios gali būti pagamintos iš lydinio arba kai kuriais atvejais iš plastiko. Mažesnės žvaigždutės gaminamos su įmontuotomis tarpinėmis.

Dauguma kasečių (išskyrus SRAM XD ir XDR) prie freehub korpuso tvirtinamos fiksavimo veržle, kuri yra kasetės dalis. Pagal nutylėjimą vėlgi naudojama plieninė, tačiau galima naudoti ir lengvesnę alternatyvą - aliuminio lydinį.

Kasečių medžiagos: plienas vs aliuminis vs titanas
Kasečių kainos ką jūs gaunate už savo pinigus

Kasečių kainos: ką jūs gaunate už savo pinigus?

Už aukščiausios klasės kasetes galima sumokėti daug pinigų; brangiausios kasetės dabar kainuoja daugiau nei 300 eurų. Taigi, ką gausite už tokią kainą?

Aukštesnės klasės kasetės paprastai gaminamos iš egzotiškesnių medžiagų, pavyzdžiui, kai kurių žvaigždučių ir jų laikiklių - titano arba anglies pluošto. Kitos, pavyzdžiui, "SRAM Red" plento kasetės, yra pagamintos iš vieno gabalo. Apskritai aukštesnės specifikacijos kasetės yra sudėtingiau apdirbtos ir sveria mažiau nei pigesnės.

Be svorio, "Dura-Ace" 11-28 kasetės ir "Shimano Ultegra" ar "Shimano 105" grupės kasetės našumas nedaug skiriasi, todėl, sumažindami kasetės našumą, galite sutaupyti nemažai lėšų.

Analogiškų galimybių yra ir SRAM, o atsiradus "Rival eTap AXS", jos dabar taikomos ir 12 greičių kasečių grupių rinkiniams, todėl tai daug pigesnė alternatyva "Red" ir "Force" lygio kasetėms. Tą patį galima pasakyti ir apie lygiaverčius kalnų dviračių grupių rinkinius.

Tačiau verta prisiminti, kad kasetė yra susidėvintis komponentas, kurį reikia periodiškai keisti.

Jei grandinę keisite, kai grandinės tikrinimo įrankiu nustatysite 0,5 (11/12/13 greičių) arba 0,75 (10 greičių ir žemesnių greičių), tai, labai apytiksliai skaičiuojant, viena kasete galima naudoti tris grandines. Vieniems dviratininkams seksis geriau, kitiems - atvirkščiai. Viskas priklauso nuo to, kaip švariai prižiūrite grandinę, ir nuo vietinių važiavimo sąlygų.

Jei leisite grandinei susidėvėti daugiau nei rekomenduojama, kasetė taip pat susidėvės, nes pailgės grandinės ritinėliai. Kadangi keičiant aukščiausios klasės kasetę patiriama nemažai išlaidų, norėdami išvengti nereikalingų išlaidų, norėsite nuolat rūpintis technine priežiūra.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *