Taisyklės dviratininkams

1. Kelių eismo taisyklės nustato eismo keliais tvarką visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje.

2. Kiti Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo ar kitų įstatymų, nustatančių eismą keliuose, įgyvendinamieji teisės aktai negali prieštarauti Taisyklėms.

3. Nustatyti, kad šiuo nutarimu patvirtintų Kelių eismo taisyklių 229 punkte nustatytas draudimas – nuo balandžio 10 d. iki spalio 31 d. eksploatuoti transporto priemones su dygliuotomis padangomis – netaikomas iki 2021 m. gegužės 10 d.

Kelių eismo taisyklės dviratininkams

Jei planuojate dviračiu važiuoti automobilių keliais, būtina žinoti ir laikytis Kelių eismo taisyklių. Taip nebūsite nubausti už pažeidimus ir maksimaliai sumažinsite galimybę pakliūti į eismo įvykį. Ar būtina šviesą atspindinti liemenė? Ar būtinas šalmas? Kur galima važiuoti dviračiu? 

Kas yra dviratis?

Pagal Saugaus eismo įstatymąDviratis – ne mažiau kaip du ratus turinti transporto priemonė, varoma ja važiuojančio asmens raumenų jėga, naudojant pedalus ar rankenas. Neįgaliųjų vežimėliai prie dviračių nepriskiriami.
Motorinis dviratis - Transporto priemonė, kuri turi ne mažiau kaip du ratus ir vidaus degimo variklį ar elektros variklį, kurių didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1 kW, ir kurios didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/val.

​Ar būtina šviesą atspindinti liemenė?

Dviratininkai dienos metu privalo važiuoti dėvint šviesą atspindinčias liemenes arba įjungtais žibintais.

​Jei dėvėti liemenės nenorite, galite įjungti žibintus dviračio priekyje ir gale. Arba atvirkščiai: galite dėvėti liemenę, tačiau nejungti žibintų. Tai negalioja tik tamsiu paros metu – tuomet reikalinga ir liemenė ir žibintai.

Atkreipkite dėmesį, kad šie reikalavimai galioja tik važiuojant keliu. Važiuodami dviračių taku ar kiemuose, galite nedėvėti liemenės bei nejungti žibintų.

​Ar būtinas šalmas?

​​Važiuoti užsidėjus ir užsisegus šalmą būtina tik dviračių vairuotojams (keleiviams) iki 18 metų. Vyresniems asmenims šalmas rekomenduojamas, bet nebūtinas. Šie reikalavimai taip pat galioja tik važiuojant keliu.

Kokie reikalavimai galioja elektriniams paspirtukams?

Elektrinis paspirtukas priskiriamas dviračio kategorijai (kaip ir motorinis dviratis), tad ir turi laikytis visų reikalavimų, kurie yra taikomi dviračių vairuotojams. Taigi, važiuojant paspirtuku, vaikams privalu prisisegti šalmą, pro pėsčiąjį prasilenkti jo judėjimo greičiu. Juo taip pat draudžiama važiuoti per pėsčiųjų perėją.

Ar paspirtukui reikalinga registracija, draudimas ir techninė apžiūra?

Jei gamintojo nustatytas paspirtuko greičio apribojimas nustatytas iki 25 km/val. ir galingumas neviršija 1 kw, tokie dokumentai nereikalingi. Kitu atveju reikėtų kreiptis dėl tokios transporto priemonės registravimo

​Kaip tinkamai paruošti savo dviratį?

​Jei planuojate važiuoti automobilių keliais, jūsų dviratis privalo turėti tvarkingą stabdį ir garso signalą, gale turi būti raudonas šviesos atšvaitas arba raudonos šviesos žibintas, iš abiejų šonų – oranžiniai šviesos atšvaitai, pritvirtinti prie ratų stipinų.

Nuo kokio amžiaus leidžiama važiuoti keliais?

​​Savarankiškai važiuoti dviračiu važiuojamąja dalimi galima nuo 14 metų, o išklausiusiems atitinkamą mokymo kursą ir gavus mokyklos išduotą pažymėjimą – nuo 12 metų. Prižiūrint suaugusiajam – nuo 8 metų. Gyvenamojoje zonoje (kiemuose prie gyvenamųjų namų) dviračių vairuotojų amžius neribojamas.​

Kur galima važiuoti dviračiu?

Dviračių keliais būtina važiuoti visur, kur jie yra įrengti. T.y, jei prie kelio ar kelkraštyje yra dviračio takas, važiuoti važiuojamąja kelio dalimi ar kelkraščiu neleidžiama. Dviračių taku dviračio vairuotojas privalo važiuoti kuo arčiau tako dešiniojo krašto.

Dviračių juostomis, įrengtomis dešiniame kelio krašte (pažymėtomis skiriamosiomis linijomis bei dviračio simboliais).

Kelkraščiu galima važiuoti tik jei jis yra tinkamas važiavimui (su asfalto arba betono danga). Važiuodamas kelkraščiu, dviračio vairuotojas neturi trukdyti ar kelti pavojaus juo einantiems pėstiesiems.

Važiuojamąja kelio dalimi galima važiuoti tik tuomet, jei prie kelio neįrengtas dviračio takas, o kelkraštis netinkamas važiavimui dviračiu.

Pėsčiųjų keliais dviračiu galima važiuoti tik tuomet, kai nėra dviračių tako, dviračių juostos ar kelkraščio arba jais važiuoti negalima (duobėti ir panašiai).

​Kaip dviračiu važiuoti automobilių keliais?

Važiuoti dviračiu leidžiama viena eile važiuojamosios dalies kraštine dešine eismo juosta, kuo arčiau jos dešiniojo krašto, išskyrus tuos atvejus, kai reikia sukti į kairę pusę arba apsisukti. Dviračio vairuotojui, važiuojančiam važiuojamąja dalimi, prireikus pasukti į kairę, apsisukti ar pervažiuoti į kitą kelio pusę, rekomenduojama nulipti nuo dviračio ir kirsti važiuojamąją dalį vedantis dviratį, jeigu eismo sąlygos to reikalauja.

Dviračio vairuotojui dviračio juosta leidžiama važiuoti tik ta pačia kryptimi, kuria vyksta kitų transporto priemonių eismas gretima eismo juosta.

Dviračio vairuotojas, norėdamas kirsti važiuojamąją dalį ten, kur eismas nereguliuojamas, privalo praleisti važiuojamąja dalimi važiuojančias transporto priemones, išskyrus tuos atvejus, kai kerta išvažiavimus iš šalia kelio esančių teritorijų, gyvenamosios zonos, kiemo, stovėjimo aikštelės, kai kerta važiuojamąją dalį, į kurią kiti vairuotojai suka.

Planuojant važiuoti keliais, prie dviračio rekomenduojama pritaisyti galinio vaizdo veidrodėlį: taip geriau matysite, kas vyksta už jūsų. Sukdami privalote rodyti signalus rankomis. Posūkio į kairę signalą atitinka į šoną ištiesta kairė arba į šoną ištiesta ir per alkūnę statmenai į viršų sulenkta dešinė ranka. Posūkio į dešinę signalą atitinka į šoną ištiesta dešinė arba į šoną ištiesta ir per alkūnę statmenai į viršų sulenkta kairė ranka.

Dviračiu draudžiama važiuoti apsvaigus nuo alkoholio ar narkotinių medžiagų. Sustabdyti pareigūnų, galite būti nubausti taip pat, kaip važiuodami automobiliu.

Visi šie aprašyti reikalavimai taip pat privalomi motorinių dviračių vairuotojams.

Dviratininkų ženklai rankomis
Dviratininkų ženklai rankomis
​Ar galima dviračiu važiuoti pėsčiųjų perėja?

Dažnai matomas vaizdas: vos užsidegus žaliam šviesoforo signalui, dviratininkai kartu su pėsčiaisiais visu greičiu lekia per pėsčiųjų perėją. Toks elgesys draudžiamas, tai aiškiai nurodyta kelių eismo taisyklėse. Jei norite kirsti gatvę, turite nulipti nuo dviračio ir persivesti jį per pėsčiųjų perėją.

Žinoma, tai negalioja specialioms dviračiams juostoms, kertančioms važiuojamąją kelio dalį. Jos paprastai nudažomos žalia spalva. Jei nėra specialiai dviračiams skirtų šviesoforų, važiuoti tokia juosta galima tik praleidus kertamuoju keliu važiuojančias transporto priemones.

​Kas draudžiama dviratininkams?
  • važiuoti važiuojamąja dalimi, jeigu įrengti dviračių takai;
  • važiuoti automagistralėmis ir greitkeliais;
  • važiuoti nelaikant bent viena ranka vairo (išskyrus tuos atvejus, kai ranka rodomas signalas);
  • vežti keleivius, jeigu nėra įrengtų specialių sėdėjimo vietų;
  • vežti, vilkti ar stumti krovinius, kurie trukdo vairuoti arba kelia pavojų kitiems eismo dalyviams;
  • būti velkamiems kitų transporto priemonių;
  • vilkti kitas transporto priemones, išskyrus tam skirtas priekabas;
  • važiuoti įsikibus į kitas transporto priemones;
  • važiuoti pėsčiųjų perėjomis.
Kaip vežti dviratį automobiliu?

Puiku, jei jūsų dviratis telpa automobilio bagažinėje ar kėbule. Kitu atveju teks pasirūpinti specialiais dviračių laikikliais. Pagrindiniai jų tipai yra du: montuojami ant stogo ir ant bagažinės durelių.

Abiems atvejais labai svarbu yra patikimai pritvirtinti dviračius, kad jie nenukristų kelionės metu. Taip pat dviračių laikiklis neturi uždengti valstybinio automobilio numerio. Jei taip atsitiko, „Regitroje“ galima gauti specialią lentelę su valstybiniu numeriu (nuo įprasto numerio jis skiriasi viduryje esančiu dviračio ženklu) ir primontuoti jį prie dviračių laikiklio.

​​Pavojingiausios situacijos dviratininkams
1. Smūgis į pravertas automobilio dureles.
Vienas dažniausių eismo įvykių, į kuriuos pakliūva dviratininkai – kai jie nepastebi sustojusio ir atsitrenkia į staiga atidarytas dureles. Čia turėtų būti atsargūs tiek automobilių, tiek dviračių vairuotojai – vieni atsidaryti dureles tik apsižvalgę, antri – nuolat stebėti, kas vyksta priešais dviratį ir pasilikti laiko staigiai sustoti.

2. Važiavimas dviračiu prieš eismą.
Važiuodami automobilių keliu, dviratininkai privalo judėti ta pačia kryptimi, kaip ir automobiliai. Deja, kartais dviratininkai važiuoja prieš eismą ir taip sukelia pavojų ne tik sau, bet ir automobilių vairuotojams. Juk taip juos pastebėti sudėtinga, o susidūrus greitis būna labai didelis.

3. Kliūties lenkimas
Jei važiuojant dviračiu, priešakyje staigiai išniro kliūtis, jokiu būdu staigiai neapvažiuokite jos iš kairės. Taip jus gali nutrenkti automobilis. Tai darykite tik apsižvalgę ir įsitikinę, kad jus praleidžia.

Automobilių vairuotojams taip pat reikia atsargiai apvažiuoti dviratininkus, maždaug 1,5 metro atstumu nuo jų. Taip pat labai atsargiai elgtis, jei reikia sukti į dešinę, o šone važiuoja dviratininkas – geriau jį praleisti, kad nesudarytų avarinė situacija.

4. Važiavimas per perėją
Pagal kelių eismo taisykles važiuoti per pėsčiųjų perėją – draudžiama. Turime nulipti nuo dviračio ir persivesti jį per perėją.

Deja, daug kas šio draudimo nepaiso ir važiuoja per pėsčiųjų perėją visu greičiu. Taip automobilių vairuotojams labai sunku pastebėti dviratininką ir laiku sureaguoti kilus pavojui atsitrenkti.

5. Sustojimas nematomoje zonoje
Dviratininkai dažnai sustoja prie perėjos šalia automobilių ir taip jų vairuotojams yra sunkiai matomi ir tampa avarinių situacijų aukomis. Čia turi būti atsargūs tiek automobilių vairuotojai, tiek dviratininkai.